In verschillende schoolorganisaties bestaat de behoefte om docenten of leidinggevenden als interne coach op te leiden. De afgelopen jaren heb ik voor verschillende organisaties een interne coachopleiding mogen verzorgen. De opleidingstrajecten ontwerp ik met de klant op maat.
Echt beter leren coachen, meer diepgang en rendement bij de ander bereiken maar ook veel over jezelf als coach leren? Hedendaags onderwijs vraagt om vakkundige coaches. Uit onderzoek weten we dat coaching één van de krachtigste manieren is om mensen te ondersteunen bij hun ontwikkeling. Zelfsturing en autonomie zijn belangrijke aspecten in het onderwijs. Jezelf sturen in relatie tot anderen. Als goede coach begeleid je anderen bij het maken van keuzes en het zoeken naar hun ‘eigen weg’.
Ontwikkeling is onlosmakelijk verbonden met reflectie. Ervaring zonder reflectie geeft slechts herhaling. Tijdens de coachopleiding komt kernreflectie aan de orde. We gaan daarbij uit van de talenten en de kwaliteiten die leerkrachten, begeleiders en leidinggevende al in zich hebben in plaats van waar ze tekortschieten. We werken met kernreflectie als kennis- en inspiratiebron. We gebruiken daarbij het ui-model(logische niveaus van Bateson/Dits), als beeld voor de steeds diepere lagen die professionals in zichzelf kunnen aanboren: gedrag zit aan de buitenkant, en bekwaamheden, overtuigingen, identiteit en werkelijke betrokkenheid steeds verder naar binnen. Al die lagen hebben hun invloed op het gedrag, maar ze werken niet altijd dezelfde kant uit. Met name kunnen bepaalde overtuigingen de ontwikkeling belemmeren (“Dat kan ik nu wel willen, maar het is voor mij toch totaal onbereikbaar”).
Wanneer alle lagen wel met elkaar sporen ontstaat een ervaring van flow. Dan komen de persoonlijke kwaliteiten tot uiting die samenhangen met de meer naar binnen gelegen bronnen van het handelen. Die noemen we kernkwaliteiten.
De coachtechniek richt zich niet zozeer op het analyseren van problemen of wat er niet goed gaat, maar meer op de (wellicht onvermoede) mogelijkheden en krachten die leerkrachten, directeuren en andere professionals in zich hebben.
Naast deze zienswijze maak je kennis met verschillende andere coachingsmethodieken (het GROW-model van Whitmore, STARR-methode, cirkel van Korthagen, U dialoog)
Deelnemers maken vanuit de bijeenkomsten steeds een praktische vertaalslag naar hun eigen coachpraktijk. We werken ook met opdrachten waarmee je in de eigen praktijk aan de slag gaat en hierop tijdens de volgende middag reflecteert om jouw interventies / aanpakken nog sterker te maken.
Deelnemers houden gedurende de opleiding een portfolio waarin de ontwikkeling gedurende het traject zichtbaar wordt gemaakt. In intervisiebijeenkomsten bespreken zij hun praktijkvraagstukken. Er wordt gereflecteerd op de eigen praktijkervaringen en kwesties en is er gelegenheid om met elkaar te oefenen.
In de opleiding sluiten we aan bij de leervoorkeuren van M. Ruijters en R.J. Simons. Dit betekent dat er vanuit de coachopleiding altijd keuze’s zijn voor de deelnemer die aansluiten bij de eigen leervoorkeuren. Op het leerproces wordt door de deelnemer regelmatig samen gereflecteerd. Hierdoor krijgt de deelnemer een scherp beeld van wat er nodig is en welke aanpak tot een hoog leerrendement leidt.
In de laatste bijeenkomst wordt het portfolio gepresenteerd en vindt er een gesprek plaats over de ontwikkeling als coach die aangetoond is.
Omdat de leidinggevende ook met een eigen team werkt is er in deze opleiding ook één dag waarin teamcoaching centraal staat.