Leiderschap binnen het onderwijs draait om:
- Leidinggeven aan leren
- Leidinggeven aan uzelf en andere mensen
- Leidinggeven aan een bedrijf
Het vinden van de juiste balans tussen deze drie elementen in de hectische omgeving van de school, is een hele uitdaging.
Leiderschap wordt een stuk leuker en makkelijker als u leiding geeft vanuit een aantal heldere concepten. Een concept vat meerdere denkbeelden samen en is te gebruiken als een ‘kapstok’. Dat helpt om in de praktijk van alledag beslissingen te nemen en om uit te leggenwaarom u bepaalde beslissingen neemt. Een helder concept geeft sturing aan het handelen van leidinggevenden en dat van medewerkers en leerlingen. Dat leidt tot voorspelbaarheid en rust. Door samen kaders te creëren ontstaat een professionele ruimte, waar docenten en leerlingen goed in gedijen.
Leidinggeven aan leren(onderwijskundig leiderschap)
Beter worden als onderwijskundig leider vraagt om ontwikkeling op drie terreinen:
- Kennis vergroten over leren (leer-theorieën en -concepten).
- Vaardigheden inzetten in de praktijk (leerdialoog voeren, lerende werkvormen inzetten in uw team, een lerende cultuur creëren).
- Houding: een leermeester durven en willen zijn voor uw medewerkers.
In de activiteiten werk ik vanuit het principe: ‘practice what you preach’. In het ontwerp van de workshops en trainingen maken we altijd gebruik van werkvormen die deelnemers de volgende dag in de praktijk kunnen toepassen. Ik houd daarbij zoveel mogelijk rekening met verschillende leervoorkeuren van de deelnemers en zorg voor een lerende cultuur in de groep.
Leidinggeven aan uzelf en aan andere mensen(persoonlijk leiderschap)
Goed leiderschap, begint bij uzelf. U bent uw eigen instrument. Het is van groot belang dat u zicht hebt op uw eigen sterke en zwakke punten. U hoeft niet alles zelf te kunnen of te doen. Juist niet. Belangrijk is dat u weet welke talenten u kunt inzetten en wat u beter kunt compenseren. De juiste mensen om u heen verzamelen, anderen in hun kracht zetten, samenwerking stimuleren en een lerende cultuur opbouwen in de school, dat is waar het om draait.
Om beter te worden als leider heeft u feedback nodig. Door zicht te krijgen op uw kwaliteiten en ze verder te ontwikkelen, uzelf vaardigheden aan te leren en de juiste kennis op te doen, kunt u zichzelf steeds verder ontwikkelen. Door zelf stappen te zetten in uw ontwikkeling, bent u beter in staat uw medewerkers te begrijpen in hun ontwikkeling en kunt u hen daarin (bege)leiden.
- Inzicht krijgen in uw eigen psychologie en die van uw medewerkers
- Communicatieve en gespreksvaardigheden oefenen
- Kwaliteiten zien en ontdekken bij uzelf en anderen
Leidinggeven aan een bedrijf
Leidinggeven aan een school, vraagt ook inzicht in bedrijfsprocessen: financieel management, onderwijslogistiek, formatie, HRM, kwaliteitszorg, rooster, huisvesting, Informatiemanagement, Organisatie structuur, administratie. Belangrijk hierbij is dat systemen en processen goed afgestemd zijn op het onderwijs en de visie van de school. Dat er samenhang bestaat tussen de verschillende systemen. U hoeft niet alles tot in detail te weten, maar u bent wel de aangewezen persoon om op hoofdlijnen te kunnen sturen.
Het aanbod op Leiderschap bestaat vooral uit in-company trajecten:
- studiedag ontwerpen of leiden;
- management tweedaagse begeleiden;
- coaching (on the job) van team en schoolleiders;
- training onderwijskundig en persoonlijk leiderschap;
- teamleren met het MT.
wat kunt u verwachten?
- Passende didactische werkvormen;
- Theorie en praktijk met elkaar verbinden;
- Creatieve invulling van leerarrangementen;
- Werken vanuit contact en verbinding;
- Flexibiliteit en maatwerk.