Op 3 manieren ben ik de afgelopen jaren op scholen met Theory U aan het werk. Daarnaast verzorg ik ook workshops waarin U kennis maakt met Theory U.
1. Schoolontwikkeling met U
Drie inspiratiedagen voor schoolleiders en teamleiders die een duurzame ontwikkeling, binnen de eigen school, tot stand willen brengen. We laten u op een praktische manier kennis maken met Theory U en doorlopen aan de hand van een eigen vraagstuk het U proces. Het U model nodigt u uit om voorbij de gewoonte of uw automatische piloot te gaan, uw oordeel uit te stellen, beter te observeren en echt te zien. U ontdekt dat Theory U stimuleert om uw horizon te verbreden, uw intuïtie te vertrouwen en om ingesleten mentale denkpatronen te doorbreken.
Door gericht (en eventueel begeleid) opdrachten uit te voeren in de eigen praktijk, tussen de drie bijeenkomsten door, leidt het leerproces tot daadwerkelijke verandering.
Dit traject leent zich goed voor thema’s als: gezamenlijke visie ontwikkelen, professionele dialoog over leren en onderwijs voeren of het ontwikkelen of verfijnen van een leer- of onderwijsconcept.
Programma
Omdat dit een incompany traject is wordt er gewerkt met deelnemers van één schoolorganisatie.
De drie dagen zijn zo vormgegeven dat we het proces van de U zelf ervaren en doorlopen.
De drie fasen: observeren, ‘presencing’ en creëren vragen elk specifieke capaciteiten, waar we in de training met elkaar aan bouwen, vanuit beproefde ingangen die de verdieping ondersteunen. Werkvormen die we o.a. zullen benutten zijn: U dialoog, kernreflectie, journaling, inquiry en dialogue walk, opstelling, talking stick. Praktijkcases van de deelnemers nemen in de driedaagse een plek in naast het gezamenlijk leren in het hier en nu van het U proces en wat dit ‘leidinggeven vanuit de toekomst’ van ons vraagt. We onderzoeken samen wat we willen bewerkstelligen in de eigen school en helpen daarvoor ook een U traject te ontwerpen. Deelnemers ondernemen zelf stappen, maken daarvan video opnames of verzamelen feedback en reflecteren erop. Dat bespreken we in de trainingsdagen.
Opbrengst
- U hebt de essentie van Theorie U praktisch ervaren;
- U krijgt nieuwe inzichten over de aanpak van een complex vraagstuk;
- U herkent sneller de rol van oordeel, cynisme en angst in veranderingsprocessen;
- Een krijgt een aantal werkwijzen en tools die U in uw eigen praktijk kunt inzetten;
- U ervaart de meerwaarde van vertragen en de tijd nemen, om vervolgens in de actiefase te kunnen versnellen.
2. “Met je team door de U”
Aanleiding om op een duurzame manier aan de slag te gaan met hardnekkige vraagstukken. Wezenlijke vragen die we regelmatig op de scholen, waarin we werken, tegenkomen zijn: Hoe kunnen we als team effectiever en consistenter werken aan een heldere visie op ons onderwijs? Hoe kunnen we meer leerrendement creëren bij onze leerlingen en wat hebben wij daarin te doen? Hoe kan ik als leidinggevende het proces van de U laten beleven in onze drukke school waarin vaak de waan van de dag regeert? Hoe kunnen we een betrokken en professionele manier van werken in het team creëren? De aanmeldingen lopen terug en we krijgen steeds meer een slechte naam in de regio, hoe kunnen we het tij keren? Op welke manier kunnen we als team beter aansluiten bij de leerbehoeftes van onze cursisten?
We werken samen met een team dat diepgaande ontwikkelingen wil doormaken om bovenstaande uitdagingen op te pakken. Het doorlopen van de U op diverse manieren levert hierbij antwoorden op die duurzaam en gedragen zijn.
Thema’s waar we mee aan de slag gaan zijn:
- Anders waarnemen, embodyment, dialoog en hoe werkt dat in de organisatie?
- Presence: informatie uit het onbewuste benutten, het ontwikkelen van intuïtie, het putten uit – & benutten van andere bronnen;
- Het bouwen van lerende teams: creëren van eigenaarschap voor resultaat, procedure en proces. Ontwikkelfasen van groepen herkennen, ook vanuit het parallelproces van de leergroep, en daarop leren interveniëren;
- Leren omgaan met verschillen: conflict versus verbinding, eigen schaduwkanten kennen en inzetten;
- Cristallizen en prototypen: creatieve denktechnieken, systemische informatie. Hoe leer je samen van vroege experimenten?
- Het verder bouwen van lerende teams en het U proces.
3. Het voeren van U dialogen.
Doelgroep docenten ,mentoren, SLB ’ ers, LOB’ ers, docentencoaches teamleiders.
In een 3 bijeenkomsten gaan we ervaring opdoen met de U dialoog en oefenen we een aantal gespreksvaardigheden die hierbij nodig zijn. Docenten, leiding en cursisten krijgen handvatten om in een gesprek echt contact te maken, oordelen opzij te zetten en oprecht te luisteren. Hierdoor ontstaan nieuwe inzichten om met elkaar kwesties, vraagstukken of problemen duurzaam op te pakken. We zijn gewend om snel te handelen, dit is nodig om effectief en efficiënt te kunnen lesgeven. Bij een probleem heeft b.v. de docent vaak al vóór een gesprek met de cursist, zelf een oplossing of oplossingsrichting. De docent staat dan niet meer open voor de inbreng en de oplossingen die de cursist zelf kan aandragen. Hierdoor zijn cursisten geen eigenaar van de oplossing en hebben interventies weinig effect.