A. Activerende didactiek
B. Differentiatie
C. De kunst van effectieve feedback
D. De kunst van het coachen
E. De bril van de inspectie
F. Opbrengstgericht werken
G. Leren reflecteren
A. Activerende didactiek
‘U werkt te hard’
Een inspirerende, opbrengstgerichte training voor docenten.
Tijdens de maatwerktraining ‘U werkt te hard’ gaat u aan de slag met uitdagende werkvormen waarmee u de cursisten actief aan het werk zet. Uit ervaring blijkt dat de motivatie van leerlingen hiermee wordt verhoogd en de werkhouding aanzienlijk verbetert. Afwisseling en spannende lessen bieden uiteindelijk ook betere resultaten. Gedurende de training spelen de cursisten zelf een belangrijke rol. Samen met de docenten reflecteren we op de lessen, de rol van de cursist en die van de docent.
Voor docenten die: Meer leerrendement van hun lessen willen; van en met elkaar willen leren; Meer activerende didactiek en differentiatie in de lessen willen; Meer betrokkenheid van hun leerlingen willen en daarvoor hun didactisch repertoire willen uitbreiden; hun eigen expertise en daarmee zichzelf sterker willen inzetten; Willen werken aan het verbeteren van hun ambachtelijke vaardigheden; Actief wil werken aan hun bekwaamheidsdossier (wet BIO).
Wat levert het u op?
Deze training stelt u in staat om met nieuwe kennis, elan en beproefde praktijkervaringen uw lessen te verrijken, cursisten beter te activeren en efficiënter met uw tijd om te gaan.
B. Differentiatie
In de workshops en trainingen die we hierover aanbieden worden de verschillende manieren waarop je, in de klas, het omgaan met verschillen vorm kunt geven op een interactieve wijze op een rijtje gezet. Vanuit je eigen praktijk verken je hoe er met differentiatie nog meer leerrendement valt te halen. We geven praktische handreikingen die je de volgende dag gelijk kunt toe passen in de klas.
Daarnaast kunt U ook kiezen voor een wat langer traject van 5 dagen verspreid over het schooljaar. Docenten krijgen lesbezoek en gerichte feedback van de trainer/coach en gaan hier in de volgende lessen actief mee aan de slag. Tijdens de 5 middagbijeenkomsten (’s ochtends is er lesbezoek) werkt de groep docenten aan thema’s die een relatie hebben met differentiatie in de klas: klassenmanagement; activerende didactiek; OBIT; ontwerpen betekenisvolle taken; coachings- vaardigheden; leerstijlen en meervoudige intelligentie; de kunst van reflectie en feedback; gebruik van ICT.
C. Kunst van effectieve feedback
Effectieve feedback blijkt een enorm effect te hebben op het leerrendement en motivatie van uw leerlingen. Uit onderzoek van John Hattie blijkt echter ook dat het geven van de goede feedback nog te weinig in de lessen gebeurt. In deze praktische training leert U:
- de essentie van feedback geven en het wat effect hiervan is op het leren van uw leerlingen;
- verschillende vormen van feedback toe te passen in de verschillende fasen van het leerproces;
- werkvormen toe te passen waarbij leerlingen zelf feedback leren geven.
D. Kunst van het coachen
Voor docenten en leerkrachten die in hun lessen beter willen leren omgaan met verschillen tussen leerlingen en daarbij meer willen coachen om het leerrendement en de motivatie te verhogen.
Inhoud
We gaan met de volgende onderwerpen aan de slag:
- de kracht van gerichte feedback;
- kwaliteiten en kernreflectie;
- leerlingen/cursisten laten reflecteren op proces en product;
- de kunst van het differentiëren;
- didactische werkvormen t.b.v. coaching;
- peercoaching;
- contact en verbinding;
- ontwerpen van een lessenserie.
Vragen die hierbij aan bod komen zijn:
- Hoe richt je de lessen zo in waardoor je ruimte creëert om leerlingen/cursisten meer te coachen?
- Hoe kan ik leerlingen/cursisten meer vanuit hun kwaliteiten en talenten coachen?
- Hoe vind ik een balans tussen sturen en afstemmen?
- Hoe kan ik beter omgaan met verschillen?
- Welke coachingstools kan ik hiervoor gebruiken?
- Hoe pas ik coachconcepten toe in mijn eigen lessen?
- Hoe coach ik leerlingen op een effectieve manier?
Je ervaart de principes van coachend lesgeven, krijgt allerlei handvatten en ideeën om in je eigen lessen meer activerend te kunnen coachen. Je oefent ermee en kunt ze morgen toepassen in je praktijk.
E. “De bril van de inspectie”
F. Opbrengstgericht werken
G. Leren reflecteren