Een team is meer dan een groep mensen. Om een goed functionerend team te worden moet er sprake zijn van:
- Gezamenlijke taak of opdracht
- Onderlinge afhankelijkheid
- Aanvullende kwaliteiten
- Respect, vertrouwen en samenwerking
- Lerende en professionele cultuur
Een goed lopend team in het onderwijs kan meer bereiken met leerlingen. Wat de één niet kan met een leerling, kan de ander wel. Je kunt van elkaar leren in het omgaan met bepaalde klassendynamiek. Bepaald leerling gedrag, vraagt om een gezamenlijke aanpak. Samen sta je sterker!
In een team kent men elkaars kwaliteiten en talenten en weet men deze optimaal in te zetten. Daardoor wordt het geheel meer dan de som der delen en weten de teamleden elkaar te inspireren en tot excellentie te brengen.
In de praktijk werk ik met allerlei teams binnen de schoolorganisatie: Managementteams, docententeams, OOP teams en vakgroepen of secties.
Vraagstukken die spelen en waarmee ik teams help zijn:
- We zijn een groep maar willen graag als team functioneren.
- Hoe kunnen we als team de opbrengsten van onze leerlingen verhogen?
- Hoe kunnen we binnen ons team de verschillende talenten beter gebruiken?
- Wat is er nodig om ons team beter te laten functioneren?
- Hoe kunnen we het werkplezier en rendement van het team vergroten?
- Hoe kunnen we elkaar meer aanspreken en feedback geven om beter te worden?
- Hoe zetten we samen een stap in onze professionele ontwikkeling?
- Help: er is ruzie in ons team! Hoe nu verder?
Bij het werken aan teamontwikkeling is er onderscheid tussen: