Docententeams krijgen een toenemende verantwoordelijkheid voor de opbrengst, het resultaat van het onderwijs. Daar hoort bij dat zij beschikken over professionele ruimte om (mede) de koers en het onderwijsconcept te bepalen, de onderwijspraktijk te ontwerpen en rekenschap af te leggen over het resultaat. De kwaliteit van samenwerken en leren binnen het team is van cruciaal belang voor een hoger rendement in het onderwijs. Leidinggeven om dit samen met het team te bereiken is een kunst!
Deze training is bedoeld voor teamleiders (opleidingsmanagers) die met hun team aan de slag willen om samen de kwaliteit van het onderwijs te verhogen. Het leiderschap is hierbij gericht op het laten leren van en met elkaar, de kwaliteiten binnen het team optimaal te gebruiken en opbrengstgericht te gaan werken. Het is geen cursus maar een leertraject in de eigen praktijk. We ontwerpen samen met de teamleider en het team een traject op maat en trainen en coachen de teamleider en zijn/haar team in het proces van teamleren. De teamleider en het team krijgen tijdens het traject concrete tools, werkvormen, feedback en inzichten om de lerende teamcultuur vast te houden en verder uit te bouwen. Het leren van het team wordt gekoppeld aan een verbetertraject in de eigen praktijk. Bijvoorbeeld om het leerrendement in de lessen van het team te verhogen.
Het ontworpen traject bestaat uit minimaal 4 teambijeenkomsten, van een dagdeel, waarin de leidinggevende leiding leert geven aan het teamleren. De bijeenkomsten worden samen met de trainer voorbereid en uitgevoerd.
Welke aspecten pakken we op en aan:
- Diagnose en analyse van de huidige manier van werken van het team: gesprekken met teamleider en team, observatie teamoverleg.
- Reflectie op de kracht van het team, kwaliteiten, informeel leiderschap en collectieve ambitie. Ook de mogelijke belemmeringen in de huidige manier van werken met de teamleider en team. Belemmeringen kunnen liggen op het niveau van: de communicatiepatronen; de manier van vergaderen/overleg; het leren en ontwikkelen in een team; het onderwijsconcept.
- Vaststellen van de ambitie van teamleider en team.
- De gewenste manier van werken en leren vormgeven en ervaren.
- Voorbereiden van de teambijeenkomsten nieuwe stijl met de teamleider. Samen uitvoeren waarbij de teamleider in toenemende mate de leidende rol van overneemt.
- Coachen van de teamleider in zijn nieuwe rol: samen met het team de werkprocessen in richten en begeleiden.
Resultaat
Een meer opbrengstgericht team waarin van en met elkaar wordt geleerd en kwaliteiten optimaal worden gebruikt. Als teamleider krijgt u inzichten en praktische tools om deze vorm te geven.
Omvang
Vijf dagdelen gedurende een schooljaar waarbij een deel van de tijd on-the-job wordt uitgevoerd, in de setting van het teamoverleg.