Vraag en traject op een VMBO school
In het intakegesprek komen een aantal redenen naar voren waarom de directie en teamleider met een VMBO- team aan de slag wil:
- bij lesbezoeken blijkt regelmatig dat de lessen door leerlingen als saai worden ervaren en dat veel lessen docentgestuurd zijn;
- er wordt vrijwel niet gedifferentieerd;
- er worden vraagtekens geplaatst bij de leeropbrengsten van de lessen;
- tussen jaar twee en drie zit een knip, onderbouwdocenten en
bovenbouwdocenten hebben weinig zicht op wat er gebeurt; - er heerst voor docenten nog geen veilige leercultuur;
- de inspectie beoordeelde in 2011 de vmbo kbl en bbl als zeer zwak en de tl-afdeling
als zwak.
Er worden door de leiding een aantal wensen geformuleerd m.b.t. het traject:
- in de lessenmeer activerende didactiek en differentiatie waardoor demotivatie
van leerlingen verhoogd wordt en er meer leeropbrengst is; - feedback van leerlingen en docenten gebruiken om meer van elkaar te leren;
- meer samenhang tussen onderbouw en bovenbouw;
- binnen vaksecties aan de slag met didactiek en leeropbrengsten;
- voor docenten een praktische tool om bovenstaande vorm te geven in eigen
lessen.
Aanpak en werkzaamheden
In grote lijnen komt het traject er als volgt uit te zien:
1. Startmiddag voor alle vmbo-docenten
2. In drie verschillende teams (onderbouw, tl en basis/kader) wordt d.m.v. ’teamleren’ tijdens 5 bijeenkomsten, gedurende het schooljaar, gewerkt aan de thema’s: activerende didactiek, differentiatie, OBIT , feedback en reflectie. Voorafgaand aan elke bijeenkomst vinden er, door Hendrik, lesbezoeken en video-interactie, coaching en overleg plaats waar in de middagbijeenkomsten gebruik van wordt gemaakt. Tussen de bijeenkomsten werken docenten in koppels en gaan bij elkaar in de lessen op bezoek waar bij men elkaar feedback vraagt en geeft.
3. Per team wordt een stuurgroep van ongeveer drie personen samengesteld (waarin in ieder geval de leiding een docent en zo mogelijk de docentencoach plaatsnemen) die, samen met Hendrik, zorgt voor de verbinding, coaching en aansturing van het traject. Ook is er met de schoolleiding regelmatig afstemming en overleg.