1. Startmiddag voor alle vmbo-docenten
Hierin wordt een start gemaakt met het kader, de inhoud en de manier van werken van het vmbo-traject. ’s Ochtends vindt er een lesbezoek plaats door Hendrik de Vries om zowel in onderbouw als bovenbouw te kijken. Een aantal observaties worden gebruikt in de startmiddag. Aan het eind van deze bijeenkomst is er helderheid over de manier van werken in dit traject en is er gecheckt of de inhoud van het traject aansluit bij de wensen van de docenten. Tijdens de middag gaan we al kort aan de slag met: activerende didactiek; differentiatie; reflectie; mindmappen; eigen acties en afspraken (wat ga je morgen in je lessen uitproberen?!). Tijdens de startmiddag ontvangen de docenten “Gereedschap voor het werk” een praktisch boek vol handige tools voor in de lessen.
2 Traject en bijeenkomsten teamleren
Kenmerkend voor deze bijeenkomsten is:
- input door de trainer m.b.t. inhoudelijke thema’s( activerende didactiek, differentiatie, OBIT, feedback en reflectie);
- leren van en met elkaar door wederzijds lesbezoek en video-interactie;
- 360º feedback (leerlingen, collega, Hendrik, leiding);
- inhoud bijeenkomsten steeds toepassen en uitproberen in eigen lessen;
- reflectie op eigen lessen en leren;
- reflecties en goodpractice verzamelen (eigen portfolio);
- gebruikmaken van kwaliteiten en expertise in het team;
- verbinding maken met gesprekkencycles.
Aan het eind van iedere bijeenkomst worden afspraken gemaakt over het vervolg en de opdrachten voor iedere docent in de eigen praktijk. Docenten bezoeken elkaars lessen, bespreken de lessen na en men vraagt en geeft elkaar feedback. De gemaakte opnames van de eigen lessen worden bekeken en er wordt op gereflecteerd. Er is een mogelijkheid om te gaan werken met docentenportfolio’s die o.a. tijdens de gesprekkencycles op tafel komen. Bij elke middagbijeenkomst zal Hendrik ‘s ochtends lessen bezoeken, video-opnames maken en de bezochte lessen kort na bespreken met de docent. Ook wordt er steeds kort overleg gevoerd met de stuurgroep.